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Décors. Masterpieces from the Collections

Château de Prangins
published on 7.8.2023

Tell me where you live and I will tell you who you are! Décors. Masterpieces from the Collections, the new permanent exhibition at the Swiss National Museum – Château de Prangins, invites visitors to explore interiors that illustrate lifestyles, tastes and occupations in French-speaking Switzerland, from the Age of Enlightenment to the 20th century. This fascinating, seven-part experience opens its doors on 27 August 2023. The vernissage will take place on Saturday 26 August, as of 18:30.

“When you look at an interior, you understand the lives of the people who inhabited it”, explains Helen Bieri Thomson, director of the museum and exhibition curator. “Interiors are part of the Swiss National Museum’s DNA: it has been collecting them since it was set up in 1898, and they reflect various identities and realities of our country.” The story of that mission is retold in the film Documenting the Nation, which is screened at the end of the exhibition.

“This year, we celebrate the 25th birthday of the Swiss National Museum’s base in French-speaking Switzerland”, Helen Bieri Thomson reminds us. “So we wanted to turn the spotlight on decors from the region and showcase objects that are exceptional or have surprising stories to tell.”

The exhibition begins by immersing visitors in an eclectic melting pot of Swiss design, with everything from a futurist lamp by Mario Botta to an escabelle chair symbolising Swiss handcrafted furniture.

It continues with an ensemble almost without parallel anywhere in Europe: a private theatre set dating from 1777 originally installed at Château d’Hauteville. An immersive multimedia experience enables visitors to attend a performance of an 18th century play, Le médecin suisse allemand, by actors from the Théâtre de Carouge.

The next space, “Luxury on a farm”, presents a wallpaper grand enough for the Tuileries Palace depicting Ovid’s Metamorphoses. This décor, which, remarkably, adorned the walls of a peasant house in the Bernese Jura from the 1790s onwards, is the perfect setting in which to hear Ovid’s tales.

The next room signals a change of mood: “Investigating interiors” focuses on photographs taken by the criminologist Rodolphe Archibald Reiss and his successors between 1900 and 1930. These crime scenes are rare testimonies to the living conditions of the underprivileged classes in the canton of Vaud during the early 20th century.

Moving on to the “Middle-class living room”, visitors can discover furniture made in Yverdon in the 19th century by an innovative joiner whose techniques prefigure serial production. Here, they can assemble and take apart a chair, and touch items made from carved, inlaid or turned wood.

The exhibition culminates in a monumental work unique in Switzerland: a room constructed from exotic wood complete with boiseries, wall lights and paintwork heralding the arrival of Art Deco. Intended as an office, it was designed by the architect Alphonse Laverrière and built in 1922 for the First National Exhibition of Applied Art.

On show from 27 August at Château de Prangins. Vernissage open to the public on Saturday 26 August at 18:30, admission free.

Images

Affiche de l'exposition Décors. Chefs-d'oeuvre des collections

Affiche de l'exposition

© Musée national suisse

Showroom du design suisse

Raffinés ou d’une grande simplicité, chers ou bon marché, les objets hétéroclites de ce salon illustrent la vitalité et la diversité de la création de mobilier en Suisse, du 18e siècle jusqu’à nos jours.

© Musée national suisse

Showroom du design suisse

Raffinés ou d’une grande simplicité, chers ou bon marché, les objets hétéroclites de ce salon illustrent la vitalité et la diversité de la création de mobilier en Suisse, du 18 e siècle jusqu’à nos jours.

© Musée national suisse

Fauteuil «Bouquetin»

Yves Boucard. Fauteuil «Bouquetin», 2000. Noyer peint et verni. LM 176709

© Musée national suisse

Armoire «Seven Codes»

Trix & Robert Haussmann (dessiné par), Dumeng Raffainer (fabriqué par). Armoire «Seven Codes», 1978. Poirier et érable, verre miroir. LM 111970

© Musée national suisse

Un théâtre au Château - Décors de théâtre du château d’Hauteville

Joseph Audibert. Décors de théâtre du château d’Hauteville, 1777. Bâti en résineux, toile peinte à la détrempe. LM 169877-169880

© Musée national suisse

Un théâtre au Château - Décors de théâtre du château d’Hauteville

Joseph Audibert. Décors de théâtre du château d’Hauteville, 1777. Bâti en résineux, toile peinte à la détrempe. LM 169877-169880

© Musée national suisse

Un théâtre au Château - Décors de théâtre du château d’Hauteville

Joseph Audibert. Décors de théâtre du château d’Hauteville, 1777. Bâti en résineux, toile peinte à la détrempe. LM 169877-169880

© Musée national suisse

Costume d’arlequin

Costume d’arlequin en deux pièces, 1780-1820. Laine et coton. LM 169363

© Musée national suisse

Luxe à la ferme - Salon de papier peint

Manufacture Arthur & Robert, Paris, après 1789. Papier peint. Musée national suisse, LM 116903

© Musée national suisse

Luxe à la ferme - Salon de papier peint

Manufacture Arthur & Robert, Paris, après 1789. Papier peint. Musée national suisse, LM 116903

© Musée national suisse

Enquête sur les intérieurs

Entre 1900 et 1930, le criminaliste vaudois Rodolphe Archibald Reiss et ses collègues de la police scientifique réalisent des milliers de photographies dans le cadre d’enquêtes. Parmi ces images se trouvent des vues d’intérieurs dévoilant, sur le vif, l’intimité des logements de personnes de conditions variées.

© Musée national suisse

Enquête sur les intérieurs

Entre 1900 et 1930, le criminaliste vaudois Rodolphe Archibald Reiss et ses collègues de la police scientifique réalisent des milliers de photographies dans le cadre d’enquêtes. Parmi ces images se trouvent des vues d’intérieurs dévoilant, sur le vif, l’intimité des logements de personnes de conditions variées.

© Musée national suisse

Affaire rue St-Pierre 12 à Lausanne

Rodolphe Archibald Reiss. Affaire rue St-Pierre 12 à Lausanne, 1916. Photographie.

© Université de Lausanne. Collection photographique Reiss – Police scientifique. Id. 2103-5801

Un salon bourgeois

Atelier de Jean-Pierre-Moïse Guichard et d'Edouard Wanner, 1830-1865

© Musée national suisse

Meubles d'Yverdon

Atelier de Jean-Pierre-Moïse Guichard et d’Edouard Wanner. Fauteuil, 1830-1865. Placage en noyer. LM 50106

© Musée national suisse

Dispositif de médiation

«Réalisez une chaise d’Yverdon»

© Musée national suisse

Un bureau modèle - Bureau de Alphonse Laverrière

Alphonse Laverrière (dessiné par), Menuiserie Held, Montreux (fabriqué par). Bureau, 1922. Lambris et plafond en padouk, peinture de technique mixte et torchères en bois doré. LM 170351

© Musée national suisse

Tatiana Oberson

Head of Marketing, Communication & Fundraising

Château de Prangins +41 22 994 88 68 tatiana.oberson@museenational.ch